Een weekend naar Kigali - Reisverslag uit Kanyanza, Rwanda van Sanne Boer - WaarBenJij.nu Een weekend naar Kigali - Reisverslag uit Kanyanza, Rwanda van Sanne Boer - WaarBenJij.nu

Een weekend naar Kigali

Door: deboersanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne

04 November 2010 | Rwanda, Kanyanza

Hoi allemaal,

Op internet had ik wel eens gelezen dat de laatste zaterdag van de maand in Rwanda in het teken staat van Umuganda. Dat betekent dat iedereen in het hele land in de ochtend aan het werk moet voor de community, mensen moeten bijvoorbeeld de straat vegen. Zelfs de president is geen uitzondering op deze regel. Als blanke echter word je geadviseerd vooral lekker uit te slapen en in je hotel te blijven omdat je anders ook een bezem in de hand wordt gedrukt. Vandaar dat ik er eigenlijk helemaal niets van heb gemerkt, behalve dat (toen ik toch heel even de straat op moest) er ook echt helemaal niemand te bekennen is op een paar trucks met militairen na! Dat was toch een rare gewaarwording in een stad waar je normaal gesproken de brommers en autos om de oren vliegen.

Behalve dat ik niet veel heb gemerkt van de umuganda heb ik in Kigali wel meer gemist, bijvoorbeeld dat er brand was in de kamer waarnaast ik lag te slapen (voor de mensen die in Wageningen wonen: op de plaats waar yoricks bed staat… ) Ik had het die nacht wel warm en ik weet ook nog wel dat ik heel veel herrie hoorde, maar ik dacht dat het een of andere bizarre droom was die ik wel eens vaker krijg van de malarone (anti malaria). De volgende ochtend vroegen de andere hotelgasten dan ook of ik wel in mijn kamer had geslapen omdat ze zo vaak op mijn deur hadden gebonsd dat ze dachten dat ik er helemaal niet was. Toen hebben ze heb opgegeven. Raar om me te realiseren dat het best een gevaarlijke situatie was waar ik gewoon doorheen heb geslapen. Overigens vraag ik me nog steeds iets af, in Rwanda is geen brandweer zoals wij die kennen, en ook de brandblusser naast mijn kamer is niet gebruikt… Hoe ze het vuur uit hebben gekregen is mij echt een raadsel, Zoals de priesters in Kanyanza verklaarden: God is groot. Helaas betekende de brand ook dat de stroom de hele dag niet werkte, kon ik in dat hotel eindelijk een warme douche nemen, was het een douche in het donker… Nou ja, na twee weken met emmers water in de weer te zijn geweest was ook een donkere douche behoorlijk genieten.

Een ander verhaal wat ik jullie niet kan onthouden is de bus. Waarschijnlijk is het heel herkenbaar voor de mensen die al eens eerder in Afrika hebben gereisd, maar voor mij ging er een wereld open. Allereerst was ik blij dat ik blank was en voorin mocht zitten, de kostschoolkinderen kregen namelijk vakantie en moesten massaal met de bus mee (vergelijkbaar met vrijdagmiddag in wageningen). Doordat ik voorin mocht zitten had ik tenminste een beetje ruimte. Kortom, de bus zat bij vertrek al ruim over zijn capaciteitslimiet heen… Wat schertst mijn verbazing, stopt de bus ook bij de volgende school gewoon weer om de inhoud nogmaals te verdubbelen! Gelukkig is het onmogelijk harder dan 20 km/u te rijden anders weet ik zeker dat de bus uit elkaar was geklapt.

Terug in Kigali was ik al snel gewend aan alle luxe en werd ik eindelijk niet van alle kanten aangekeken en omringt met mensen die wel eens een blanke van dichtbij wilden zien. Lekker ook om eens westers te eten (even geen bananen...) en Nederlands te praten. Maar toch ook wel raar om me te realiseren dat er 50 km verderop mensen zijn die nog nooit een computer hebben gezien, nooit een warme douche zullen kunnen nemen en kinderen in vieze kleren die op advocadoschillen knagen. Veel mensen die ik tegenkom, en ook de vrouwen waarmee ik moet werken vragen om geld, ik kan dat niet geven. De lerares op een school waar vrouwen leren naaien ed. verwoordde toen heel mooi dat ik misschien geen geld kon geven, maar eigenlijk nog veel belangrijker, ik bracht hoop. Ikzelf hoop maar dat ze daar iets mee kunnen.

Afgelopen weekend in Kigali heb ik ook contact gehad met mensen van mijn stage. Dat was erg fijn en nodig. Het project is weer een stuk duidelijker geworden, dat was eerst nogal lastig omdat de verantwoordelijke voor mijn project precies een maand met vakantie ging op het moment dat ik aankwam in Ndiza. Hoewel ze nog steeds vakantie heeft is ze sinds dit weekend weer thuis, dus vanmiddag komt ze langs zodat ik nog meer richting in mijn project krijg. Verder heb ik sinds vandaag een tolk voor twee dagen in de week, een meisje dat tweedejaarsstudente is in Kigali, maar voor de vakantie terug is gekomen naar haar ouders. Dat maakt het al een stuk gemakkelijker om met de vrouwen hier te praten. Dan breng ik misschien niet alleen maar hoop, maar kan ik ook iets bijdragen aan de mogelijkheden die vrouzen in Ndiza hebben wat betreft microkredieten en het ontwikkelen van inkomstengenerende activiteiten.

Heel veel groetjes vanaf een pc die volgens mij al minstens antiek moet zijn!

Sanne

Ps. Nicolien en Esther, ik heb dit weekend gezellig met Gerda geluncht en zondag ben ik mee geweest naar de kerk. Ik vond het erg leuk, dus bedankt voor het contact.

Pps. Sinds dit weekend heb ik interne top mijn telefoon, ik heb snel even gespiekt tussen de reacties op deze blog, echt keitof om iets van jullie te lezen, daar word ik echt vrolijk van. Murakoze cyane, tnx! Het enige probleem dat ik nog heb is dat ik vanaf mijn telefoon nog geen mail kan versturen, maar alleen maar lezen, maar dat vind ik ook heel leuk, bij deze dus bedankt voor alle mailtjes en reacties!

  • 04 November 2010 - 09:39

    Jan-Yme:

    Hee, sanne spannend verhaal van die uitgefikte hotelkamer, was het echt daardoor dat het zo warm was? want dan was het denk ik best een behoorlijk vuur:P Oh en ik vroeg me af of jij op een qwerty of een (frans) azerty toetsenbord typt? want in het tweede geval vind ik het een behoorlijke prestatie dat je zo'n verhaal weet te schrijven voor de dag om is:P
    Ik zal trouwens even kijken naar een oplossing voor je telefoon, maar ik moet vandaag en morgen eerst nog even leren voor tentamens

    Groetjes

  • 04 November 2010 - 09:52

    Esther:

    He!

    Gisteren dacht ik nog: hoe zou het met Sanne zijn... En nu zag ik net een berichtje van je! Leuk om te lezen! Toen ik de titel zag dacht ik al: volgens mij zit Gerda daar... Leuk dat jullie elkaar ontmoet hebben. Echt grappig dat je zo via via mensen kan ontmoeten. Op haar site had ik ook al eens over dat umuganda gelezen. Best 'n goed initiatief.
    Malarone is raar spul he? Volgens mij hadden wij expres een andere soort die niet zoveel bijwerkingen had. Ik kan wel eens checken welke dat was (als je er nu nog wat aan hebt).
    Grappig van die bus. Ik zie weer helemaal die Wageningse toestanden voor me :). Nu nooit meer last van...

    De groetjes uit Enschede!

  • 04 November 2010 - 18:03

    Marieke:

    Lieve Sanne,

    Ik zat net aan je te denken toen ik een email in mijn inbox zag dat je een nieuw verhaal geplaatst had :) Ben toch erg blij dat ik abonnee ben ;)

    Superleuk om over al je bijzondere belevenissen te lezen. Ben blij dat je heelhuids uit de brand en bus bent gekomen. Je maakt daar wat mee zeg.

    Mooi initiatief zo'n Umuganda! Zouden we in Nederland ook moeten hebben. In IO-termen...community development gecombineerd met de opbouw van social capital :D Of zou je het anders verwoorden.

    Heel veel succes nog en veel liefs uit Wageningen!

  • 06 November 2010 - 17:46

    Oma Boijl.:

    HOI Sanne
    Het is hiervandaag buiig en dan de zon ersoms bij.
    Ben met de koersbalclub
    naar Elsloo geweestVoor een kleinonderonsje.
    Zij hebbenook een koersbalclub. WE doendit alleen voor degezellig heid.Volgend jaar komen ze naarBoijl toe.Heb decurcus gehaalddecurcus hete vancamera naar computer soms gaat hetook wel eens fout.dus nu maar naar gym Het is goed met mij WEnsjesuccestoe Doe jewel voorzichtig??????????????
    Ikweetwel wat je denkt.o.dieoma?????

    groetjesoma Boijl

  • 07 November 2010 - 17:50

    Guest:

    veel plezier

  • 12 November 2010 - 20:13

    Kirsten:

    Heey Sanne!!! Ik heb je net een berichtje op hyves gestuurd, maar dat lees je nu vast niet.. Dus hier nog even de herhaling: Het is echt heel schandalig, maar ik kom er serieus echt nu pas achter dat jij gewoon al een hele tijd in Rwanda zit!! Serieus, time flies, want ik had echt het idee dat het nog heel lang zou duren voor je weg zou gaan ;) Ik heb meteen je hele waarbenjij.nu gelezen! Echt.. Wat heb je al veel indrukken opgedaan en veel beleefd in de tijd dat je daar zit! Wow en dat verhaal over die brand in de hotelkamer naast je is echt scary.. Ik hoop dat je een geweldig mooie tijd hebt in Rwanda, ik ben heel erg benieuwd naar alle verhalen en blijf je natuurlijk volgen vanaf nu :P Geniet ervan!! Liefs, Kirsten

  • 14 November 2010 - 12:14

    Tante Afke:

    Hoi, ik heb je verhaal weer gelezen en het was erg boeiend. Gelukkig is het goed afgelopen met de brand. Ik moet je de groeten doen van oma, en ze zei dat ze blij zou wezen als je weer terug zou zijn, (dat is oma). Nou weer tot horens.
    Groetjes van ons.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Actief sinds 15 Sept. 2010
Verslag gelezen: 287
Totaal aantal bezoekers 85678

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2014 - 30 Juli 2015

Burundi

10 Mei 2012 - 06 Augustus 2012

Rwanda 2.0

16 Oktober 2010 - 16 Januari 2011

Op stage

Landen bezocht: