Reisverslag 27 - Reisverslag uit Cibitoke, Burundi van Sanne Boer - WaarBenJij.nu Reisverslag 27 - Reisverslag uit Cibitoke, Burundi van Sanne Boer - WaarBenJij.nu

Reisverslag 27

Blijf op de hoogte en volg Sanne

29 April 2017 | Burundi, Cibitoke

Beste lezers,

Beste lezers,

Ik griezel niet zo heel vaak. Nu ik bijna 3 jaar in Cibitoke woon heb ik veel smerigheid gezien, variërend van stof, schimmels, kakkerlakken van 4 centimeter, vloeren bezaait met vleermuizenkeutels en smerige wc’s/latrines waar de vliegen uit omhoog komen. Maar 1 ding heb ik nog steeds niet aan kunnen wennen: het kat en muis spel dat ik speel met de ratten die tevens de hoofdrol spelen in vele lokale verhalen over ratten die mensen bijten. Kleine ratten, grote ratten, middelmatige ratten. Maar vooral véél ratten. En het werden er de laatste tijd alleen maar meer. Bah!

Het was niet alleen mij opgevallen, maar ook mijn huisbaas die naast mij woont. Hij nam een kat, en nu dient mijn erf ook als vluchtplaats voor de ratten van de buren. Ik heb verschillende strategieën geprobeerd om er vanaf te komen:

1. Vergif. Zeer effectief, want een stuk sterker dan het vergif dat te koop is in Nederland. Maar ja, wel vervelend als de rat dan ergens in huis dood gaat, en je het lijkje na een tijdje begint te ruiken (overigens denk ik dat het vergif ook milieutechnisch niet helemaal verantwoord is).

2. Kinderen. Vorig jaar ben ik verhuisd. Eerder woonde ik in een weeshuis waar altijd wel wat kinderen waren die het leuk vonden om me te helpen om een rat uit mijn huis weg te jagen. Zeer diervriendelijk, maar helaas kwamen de ratten ook altijd gelijk weer terug.

3. Hond. In datzelfde weeshuis hadden we een hond die het ook een leuk spelletje vond om ratten te vangen, het voordeel ten opzichte van de kinderen was dat de rat daarna in een bak water verdronken kon worden, en dus niet gelijk weer terug kwam.

4. Bakjes. Door eten in goed afsluitbare bakjes te bewaren dacht ik dat ratten de interesse voor mijn voorraadkast zouden verliezen (bij mijn buren is het veel makkelijker eten te schooien want al het eten ligt los op de planken). Maar blijkbaar vinden ze het er ook zonder toegang tot eten aangenaam vertoeven bij mij (gelukkig knagen ze de bakjes nog niet open).

5. Kat. De kat van de buren in het bijzonder. Helaas houd ik zelf ook niet van katten, dus die komt er bij mij niet in.

6. Licht. Ratten zijn het meest actief aan het begin en het einde van de nacht. Overdag zie je ze bijna niet, maar als ik ’s avonds in de keuken sta kan het soms zomaar gebeuren dat ik er een over mijn voet voel springen. Als de lamp aan staat verstoppen de meeste ratten zich. Helaas valt de stroom met grote regelmaat uit (we hebben nu ook alweer twee weken geen stroom).

7. Rattenval. Een ratteval lijkt op een muizenval, maar is net een klein beetje groter. Bij mijn ouders in Nederland bleek de muizeval prima te werken, dus dat bood hoop. Maar wat voor eten ik ook op de val legde, het heeft nog geen effect gehad: De pindakaas werd opgegeten door de mieren, de avocado verging, en de aardappelblokjes werden door een vogel opgesnoept (wel een vogel waarvan wordt gezegd dat hij geluk brengt trouwens). Alleen het stukje kaas is zeker door een rat opgegeten. Helaas kreeg deze rat het voor elkaar om het stukje kaas te pakken en de val af te laten gaan, maar zelf te ontsnappen.

8. Een stok. Gebleken is dat de meest effectieve manier om ratten te bestrijden een stok is. Het is een klusje waar je een beetje voor moet trainen. Maar mijn bewakers zijn ondertussen echte experts. Een persoon gaat mijn voorraadkast in om de rat weg te jagen, de ander staat bij de deur met een stok in de aanslag. Zelfs nu we al twee weken geen stroom meer hebben kunnen ze ’s avonds, in het donker, met enkel een zaklamp slagen ze erin om een rat een effectieve klap op zijn kop te geven (de afgelopen week hebben ze op die manier maar liefst 4 ratten gevangen).

Kortom, ik heb een aantal zeer effectieve methodes ontdekt, maar de ultieme manier om van ratten af te komen heb ik nog niet gevonden want hoeveel ratten er ondertussen ook al dood zijn bij mij thuis, het lijken er toch nog steeds meer te worden. Tips zijn van harte welkom.

Trouwens, het klopt niet helemaal dat er maar 1 ding is waar ik niet zo goed aan kan wennen. Er is nog een andere categorie ongedierte waar ik niet zo dol op ben: slangen. Vooral omdat ik weet dat er een aantal dodelijke varianten voorkomen in de regio waar ik woon. Maar gelukkig kom ik die niet zo heel vaak tegen.

Groetjes,
Sanne

ps. een van mijn collega's produceert muziek in zijn vrije tijd. De foto is van een sessie die laatst is opgenomen, nog even geduld en dan kan ik een youtube-link daarvan delen :)

  • 29 April 2017 - 12:06

    René:

    Poe hee, ratten bah! Ik zou toch ook een kat nemen, hoor! Daar is toch wel aan te wennen? ;-)

  • 29 April 2017 - 12:16

    Nienke:

    Ha Sanne,

    Jakkes! Ik moest stiekem ook een beetje lachen om jouw opsomming...maar ik heb de oplossing helaas niet voor je. Hoewel een lieve kat misschien toch ook wel heel gezellig is? :)

    Groetjes! Nienke

  • 01 Mei 2017 - 23:29

    Lizzy:

    Ha Sanne, leuk dat je nog steeds in Burundi bent! Ik heb ratten in ons kantoor in Liberia opgelost door alle in en uitgangen te blokkeren (extra drempel voor de deur etc). Vooral tijdens de schemering. Maar ik kan mij voorstellen dat dat daar niet mogelijk is :) Hoop dat het goed met je gaat :)
    Groetjes,

    Liz

  • 26 Mei 2017 - 15:19

    Akkebootsma:

    Hoi Sanne
    Je had deze keer niet z'n vrolijk ver haal.

    Nu zijn die beestjes zijn ook niet zo weg.je zult ze toch bestrijden
    moeten.nu Sanne pas goed op j e zelf .en tot het volgende bericht
    Groetjes OMA BOIJL

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Burundi, Cibitoke

Sanne

Actief sinds 15 Sept. 2010
Verslag gelezen: 1586
Totaal aantal bezoekers 85620

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2014 - 30 Juli 2015

Burundi

10 Mei 2012 - 06 Augustus 2012

Rwanda 2.0

16 Oktober 2010 - 16 Januari 2011

Op stage

Landen bezocht: