Reisverslag 1 - Reisverslag uit Cibitoke, Burundi van Sanne Boer - WaarBenJij.nu Reisverslag 1 - Reisverslag uit Cibitoke, Burundi van Sanne Boer - WaarBenJij.nu

Reisverslag 1

Blijf op de hoogte en volg Sanne

13 September 2014 | Burundi, Cibitoke

Beste lezers,

Ruim een week geleden is het ondertussen dat ik na een gezellige tussenstop in Leuven in het vliegtuig ben gestapt naar Bujumbura, de hoofdstad van Burundi. Een visum voor Burundi kan je kopen op het vliegveld, dus goed geïnstrueerd over de verschillende loketten waar je dan langs moest was ik vol goede moed. Maar vanwege de Ebola-uitbraak in West-Afrika worden ook in Burundi maatregelen genomen. Vandaar dat mijn eerste contact in Burundi niet bij het visum-loket was, maar met een zuster die, na de temperatuur via mijn voorhoofd te hebben gemeten, vertelde dat ik geen koorts had. Gelukkig was het na een ‘gezond-verklaring’ inderdaad gemakkelijk om een visum te krijgen en stond ik binnen de kortste keren buiten met al mijn tassen. Klaar voor een nieuwe ervaring in Afrika.

Mijn eerste week in Burundi stond vooral in het teken van praktische zaken en acclimatiseren. Vooral dat laatste eigenlijk. De Burundese cultuur heeft wel overeenkomsten met de Rwandese cultuur, maar toch zijn er nog wel een aantal belangrijke verschillen. Er wordt bijvoorbeeld gezegd dat de talen Kinyarwanda en Kirundi sterk op elkaar lijken, zoals Vlaams en Nederlands, en het klopt dat mensen mij begrijpen als ik Kinyarwanda probeer te spreken, maar andersom begrijp ik nog niet veel van Kirundi. Simpelweg omdat het accent anders is en er andere woorden worden gebruikt. Een ander verschil is de behuizing van mensen, in Rwanda is het verboden om in een hut te wonen met bladeren/takken als dak (of zelfs met muren van takken) omdat het ervoor zorgt dat mensen sneller ziek worden. In Burundi komt dit wel heel veel voor, waardoor dorpen er heel anders uit zien. Een derde verschil is de hygiëne van geld. In Nederland is geld misschien niet altijd schoon, in Rwanda is het al iets smeriger, maar in Burundi zijn er briefjes in omloop waarvan het bijna onmogelijk is om de waarde af te kunnen lezen. Ik zal proberen of ik binnenkort eens een foto van zo’n briefje kan uploaden ter illustratie…

Tot slot nog een nieuw kaartje van Burundi. Dit kaartje geeft heel mooi aan in welke regio ik voor ZOA werk. De dorpen waarvoor ZOA programma’s heeft vallen vooral onder de noordelijke helft van het donkerrode gebied. Overigens is dat donkerrode gebied ook gelijk het warmste gebied van Burundi. Overdag wordt het rond de 35 graden en ’s nachts koelt het niet verder af dan ongeveer 20 graden.

Groetjes,
Sanne

  • 13 September 2014 - 12:58

    Huib Molenaar:

    Sanne, dank voor je bericht.

    Ik las net in de krant dat ebola zich NIET via de lucht kan verspreiden en dat mensen pas besmettelijk zijn als ze koorts hebben.
    Nou , in ieder geval behouden verblijf gewenst!!
    groeten ,
    Huib

  • 13 September 2014 - 14:46

    Nicolien:

    Wat fijn, een berichtje!!:)
    Fijn dat je goed bent aangekomen! Het zal ook nog wel ff wennen zijn, succes daarmee!
    Ik hoop dat je een hele mooie tijd tegemoet gaat! En wat betreft de taal: waarschijnlijk vinden ze het al helemaal geweldig dat ze jou kunnen verstaan en je hebt de inzet om hun taal te leren, dus dat komt vast goed:D

    x

  • 13 September 2014 - 22:55

    Jan:

    Sanne, leuk om je eerste ervaringen in Burundi te lezen. Speciaal voor oma hebben we het verslag geprint. Het is hier ook lekker weer, maar geen 35 graden. Groetjes.

  • 14 September 2014 - 17:26

    Teuntje De Glee:

    Welkom terug in Afrika. Leuk om te lezen hoe je je eerste week hebt ervaren. Ik kijk uit naar je volgende verhalen :)

  • 14 September 2014 - 20:43

    Gerda:

    Hoi Sanne,

    Superleuk om te lezen.
    Fijn dat je goed bent aangekomen.
    Succes met wennen en alles regelen!
    Ik ben heel benieuwd naar je volgende verhalen!

    Groetjes,
    Gerda

  • 17 September 2014 - 10:55

    Deboersanne:

    hoisanne
    alles naar wens?het isbij mij goed,enhoopbij jou ook.
    hetis hierook lekker weer vol opzon.
    hetishiergeen35graden maar dat hoefd ookniet.
    had van morgengym en van middagkoersbal nu sanne ga eindigen
    weesvoorzichtig.
    groetomaboijl

  • 20 September 2014 - 21:56

    Roelof:

    Hoi Sanne,

    Dat klinkt als een goede start. Leuk dat je de kaart er bij geeft. Heb ik even op in en uit gezoomd. Dan zie je wat verhoudingen etc. Er staat een soort vlaggetje bij Cibitoke, is dat de plaats waar bivakkeert? Dan zit je in een wat vlakker stuk land lijkt het. Bujumbura ligt daar ook schitterend bij het Tanganyika meer en bergen ten oosten van je. Ik heb het Tanganyika meer op google opgezocht , en afb. Dan zie je van alles en krijg je wat beeld van waar je zit. Leuk, vooral veel mooie vissen, maar pas op voor de reuze krokodil!!

    Nou Sanne, ben benieuwd naar je 2e reisverslag. Take care! Hier morgen startzondag!

    Groeten Roelof.

  • 21 September 2014 - 19:57

    Afke:

    Hoi Sanne fijn jou eerste bericht te lezen, heel veel succes en tot horens.

    Groetjes uit Marknesse

  • 22 September 2014 - 09:49

    Margreet:

    Hoi Sanne,
    Mooi om te lezen hoe het jou de laatste weken is vergaan.
    Wij zijn zaterdag nog eens bij oma tekeer gegaan in de tuin. Het ziet er nu bijna uit als een "oase". Wanneer het gras nu ook nog verder gaat groeien wordt het nog wel een groene oase. Is het bij jou daar ook mooi groen? Of door de warmte (en droogte) dor en geel?
    Sanne , ik wens je veel geluk en plezier en kijk uit naar je volgende berichtje.

    Groet, Margreet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Burundi, Cibitoke

Sanne

Actief sinds 15 Sept. 2010
Verslag gelezen: 601
Totaal aantal bezoekers 85755

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2014 - 30 Juli 2015

Burundi

10 Mei 2012 - 06 Augustus 2012

Rwanda 2.0

16 Oktober 2010 - 16 Januari 2011

Op stage

Landen bezocht: