Karibu - Reisverslag uit Butare, Rwanda van Sanne Boer - WaarBenJij.nu Karibu - Reisverslag uit Butare, Rwanda van Sanne Boer - WaarBenJij.nu

Karibu

Door: deboersanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne

26 Mei 2012 | Rwanda, Butare

*Deze blog is niet geschikt voor mensen die al griezelen bij rommelige studentenhuizen*

Na een eerste week in de twee grootste steden van Rwanda ben ik de afgelopen week even uit het digitale ruim verdwenen om me in het plattelandsleven van zuidwest Rwanda te storten. Op zondag hebben we de bus vanuit Butare naar Kamembe gepakt, dwars door het Nyungwe National Forest. ’s Avonds kwamen we aan in Mushaka, een heel klein dorpje op ongeveer een half uurtje rijden van de grens met zowel Congo als Burundi. Hier konden we een week lang logeren bij de voorzitter van een coöperatie van boeren die koffie verbouwen.

Tijdens zo’n week gebeurt er natuurlijk heel erg veel. We werden gewekt door de haan, hadden een muis (of misschien waren het er meer) als huisdier, konden gebruik maken van een dampend gat dat dienst deed als toilet en kregen elke ochtend een bak op houtvuur verwarmd water om te wassen. Maar het meest intrigerende was om te zien hoe deze familie investeerde in hun huis. Ze waren nog aan het verbouwen: de vloer bestond uit keien, er was nog geen stromend water en het lange termijnplan was ook om het toilet en de keuken bij het huis te betrekken (die waren nu nog buiten). Echter, wat staat er op het kastje in de woonkamer? Een splinternieuwe Samsung flat screen tv. Ik heb niets tegen tv-kijken, maar wat moet je met een flat screen tv als je zo’n slechte ontvangst hebt dat je geen enkel programma helemaal kan volgen? Interessant werd het helemaal toen we de hele familie op de foto moesten zetten. Waarom moest juist die televisie er ook persé op?

Verder hebben we verschillende interviews gedaan met het management van een koffie coöperatie, een paar koffieboeren en twee agronomen. Interessant is dat het in Rwanda verboden is bananenbomen tussen koffiebomen te planten omdat die teveel met elkaar concurreren (om de drie rijen koffie mag er pas weer een rij bananenbomen staan). Een koffieboom kan niet goed groeien als de bananenboom alle voedingsstoffen uit de grond haalt. Een ander argument is dat bananenbomen ziektes aantrekken. In Zuid-Amerika schijnt het planten van bananenbomen tussen de koffie juist wel heel gebruikelijk te zijn omdat schaduw de koffiebessen beschermt tegen de zon en ook meteen wat extra voedsel betekent voor de koffieboer. Beide redenaties zit wel wat in, maar gezien het intensieve gebruik van grond in Rwanda neig ik er ook naar te zeggen dat het beter is geen bananen te cultiveren tussen de koffie. Zowel de kwaliteit koffie als de hoeveelheid bananen die je kan oogsten zal relatief lager zal zijn. Maar helaas ben ik geen agronoom, en kan ik er dus ook eigenlijk maar weinig over zeggen.

Voor de komende week is het plan een paar dagen naar de hoofdstad te gaan, daar afscheid te nemen van Gerda die dinsdag naar Nederland vliegt, een paar interviews te doen, koffie te cuppen (door koffie te cuppen wordt de kwaliteit beoordeeld) en daarna naar de pastoors af te reizen. Volgende week zondag keer ik dan terug naar het vijfsterren hurktoilet in Mushaka en zal ik weer een week of drie van de digitale radar verdwijnen (hoewel ik wel te bereiken ben via mijn e-mailbox op de telefoon, ik vind het superleuk om af en toe e-mailtjes te krijgen :D)!

Geniet van het lekkere weer in Nederland en tot de volgende keer!

Groetjes!
Sanne

  • 26 Mei 2012 - 14:51

    Jan:

    hey Sanne goed om weer wat van je te horen ik denk veel aan jou hou je haaks
    en succes.gr pa

  • 26 Mei 2012 - 15:02

    Jolien:

    Hey Sanne!
    Leuk weer wat van je te horen, lijkt me wel ff wennen aan de primitieve omstandigheden. Veel plezier bij de pastoors en succes verder met de interviews.
    Liefs Jolien
    PS: Ook al koffie geproefd? :)

  • 26 Mei 2012 - 15:46

    Gerda:

    Hoi Sanne,

    Leuk verhaal. Je maakt wel wat mee zeg:)
    Tot maandag.

    Groetjes,
    Gerda

  • 26 Mei 2012 - 17:07

    Klaasje:

    he sanne,
    wat een leuk verhaal. je beleeft wel wat daar. veel plezier nog , gr klaasje van der weerd

  • 26 Mei 2012 - 17:33

    Dag Meis!:

    Super om je zo een beetje te kunnen volgen! Kijk nu al uit naar het volgende verhaal :). Het klinkt alsof je met alle veranderingen vooral heel nuchter omgaat, al helpt het natuurlijk dat je er al eerder bent geweest :). Desalniettemin, helemaal geweldig wat je doet! Tof!

    veel liefs, Tink

  • 27 Mei 2012 - 07:58

    Marieke:

    Heej Sanne. Dat klinkt wel weer heftig. Je maakt weer veel mee zeg. Dat van de tv klinkt wel herkenbaar. In Indonesië hadden de ietwat rijkere een bank waar ze vervolgens naast zaten, op de grond. Want dat waren ze gewoon gewend. Pure status was een bank daar. Net als de tv in Rwanda?

    Ik vind het echt heel stoer dat je weer in Rwanda bent. Heel veel succes en plezier en veel plezier bij de pastoors. ik kijk uit naar het volgende verhaal.

    Liefs Marieke

  • 27 Mei 2012 - 10:26

    Els:

    Hey Sanne,
    Wat een verhalen zeg!! Jeetje. Leuk om weer wat van je te horen! Heel veel succes verder!
    liefs

  • 27 Mei 2012 - 13:46

    Omaboijl:


    hallo SanneHetishier behoorlijkwarm het zal bij jou ook we l warm zijnJehebt al heel veel gezien en meegemaakt ,en ben blij dat hetgoed gaat metje werk Ga morgen naar scherpenzeel want wehebben familie dag endieis bij jououdres nu sannetot een volgende keer alsje weer in de bewoonde wereldbent succes met je werk groetomaboijl

  • 27 Mei 2012 - 15:17

    Maarten Z:

    Ha Sanne,
    Had je vorige verhaal even gemist, maar ben nu weer helemaal bij. Super om te lezen over alle herinneringen die weer boven komen drijven bij deze reis.
    In de volkskrant gisteren een groot artikel over Rwanda en de economische groei daar, zal kijken of ik dat op de een of andere manier naar je kan mailen
    Groetjes!

  • 28 Mei 2012 - 18:07

    :

    Hey Sanne!

    Ik had het over AEE hostel in Kigali. Erg netjes en schoon voor zo'n 9000 Rwf per nacht (dat was iig de prijs pp in een kamer met drie bedden). Het tel nummer is 078 8648836 en ze spreken er redelijk goed Engels.

    Mijn tel nr is 078 66 11 922, mocht je een keer in Gitarama belanden :-)

    Groetjes en veel plezier nog hier!

    Ellen

  • 29 Mei 2012 - 14:31

    Nicolien:

    Jo Sanne!

    Leuk te horen van je belevenissen daar; bijzonder hoor!! TV is echt een enorm status symbool, hè; zelfs in sloppenwijken heeft bijna iedereen er een. Ook de verbinding met de buitenwereld, als je tenminste verbinding hebt;)
    Leuk dat je Gerda nog weer ff ziet, voordat zij deze kant op komt:) Geniet er nog van!!

    xnic

    ps. haha, ik lees ook wat ik wil lezen; ik las automatisch 5sterren hotel ipv hurktoillet... wilde al bijna zeggen dat je het wel luxe had tussen
    t primitieve door;)

  • 30 Mei 2012 - 10:54

    Senna:

    Hey Sanne,

    Superleuk verhaal, geniet van je tijd daar. Hier gaat het ook goed met mooi weer en lekker schepijs :-)

    Groetjes Senna

  • 04 Juni 2012 - 14:38

    Jakob:

    Hallo Zus, Het doet me goed dat je weer iets op je "cloud" zet, ik hoop dat het goed gaat daar, en ik wens je nog een keer 'Veel succes' Back to the Basics! ;p

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Rwanda, Butare

Sanne

Actief sinds 15 Sept. 2010
Verslag gelezen: 382
Totaal aantal bezoekers 85814

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2014 - 30 Juli 2015

Burundi

10 Mei 2012 - 06 Augustus 2012

Rwanda 2.0

16 Oktober 2010 - 16 Januari 2011

Op stage

Landen bezocht: