murakaza neza - Reisverslag uit Butare, Rwanda van Sanne Boer - WaarBenJij.nu murakaza neza - Reisverslag uit Butare, Rwanda van Sanne Boer - WaarBenJij.nu

murakaza neza

Door: deboersanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne

17 Mei 2012 | Rwanda, Butare

Hoi allemaal! Ik was maandag al begonnen met een berichtje om te laten weten dat ik weer gezond en wel ben aangekomen in Kigali. De reis was lang, heel lang. Vooral de nacht op het vliegveld, dat raad ik niemand aan. Maar dat we vanuit Düsseldorf over Wageningen vlogen en ik nog even naar Dijkgraaf kon zwaaien maakte het allemaal weer goed. Het was een erg heldere vlucht, te laat bedacht ik dat ik eigenlijk een foto zou moeten maken van de ijskristallen op de ramen terwijl we over de Sahara vlogen.
Na een heerlijk welkom met pannekoeken en een lekker bed bij Gerda en haar huisgenoten ben ik aan wat praktische zaken begonnen.

Ondertussen krijg ik een stoomcursus koffie verbouwen/verwerken, een proces dat behoorlijk arbeidsintensief is en erg nauw komt. Niet alleen moeten de bomen worden gesnoeid en bemest, maar ook moet er gras worden gemaaid om de grond mee te bedekken zodat het vocht goed in de grond blijft. En dat allemaal met de hand. Net als het plukken, de bessen moeten mooi rood zijn en niet aangevreten door insecten. Alleen dan is de kwaliteit optimaal. Na het plukken moeten de bessen zo snel mogelijk worden gefermenteerd, gewassen, gesorteerd, gedroogd en ingepakt. Vlak voordat het dan naar de brander gaat wordt het laatste beschermlaagje van de boon afgemalen en is de boon klaar voor export.

Natuurlijk is het ook een enorm feest van herkenning om terug te zijn, de zoetige geur op de heuvels, de kledingstijl, het paraplugebruik en het heerlijk zoete fruit. Daarnaast is een groot hoogtepunt om weer een keertje vlak naast mijn Rwandese moeder te wonen. Afgelopen tijd heeft zij een hernia gehad en is ze verhuisd naar het klooster in Butare. Het was enorm leuk om haar weer te zien en samen karnemelk met suiker te kunnen drinken. De komende tijd zal ik nog veel vaker in Butare zijn, dus er komen vast nog veel meer bezoekjes. Ik krijg ook steeds meer zin om weer op visite te gaan bij de parochie. Dat ga ik zeker zo snel mogelijk proberen.

Heel veel groetjes,
Sanne

  • 17 Mei 2012 - 17:00

    Nicolien:

    wauw, leuk joh!! Ik had helemaal niet door dat je al weg was...meende dat je eind vd maand ging... time flies..;)

    Hee, heel veel succes en plezier!! Groetjes aan Gerda;)

    xx

  • 17 Mei 2012 - 17:09

    Els:

    Hey Sanne, wat leuk allemaal om te horen!! Maar wat n gedoe met dat visum dan, hoop wel dat t goed komt! Nou, veel succes verder!! groetjes

  • 17 Mei 2012 - 18:01

    Jakob:

    hoi sanne, wat mooi dat je goed bent aangekomen, ik hoop dat er een leuke tijd gaat hebben.

    P.S. had je mijn sms'je nog gelezen

  • 17 Mei 2012 - 18:07

    Tiny:

    Hoi Sanne, wat leuk om je eerste verhaal te lezen. En wat een voorrecht om vlak naast je moeder te wonen. We zien nu al uit naar je volgende verslag. Ik zag dat het vandaag in Rwanda 26 graden was. Wat een heerlijke temperatuur. Groetjes en succes met je opdracht in Rwanda.

    Tiny.

  • 17 Mei 2012 - 18:09

    Jan:

    Wat fijn om wat van je te horen wij wensen je veel succes gr aan je tweede moeder

    pa

  • 18 Mei 2012 - 08:17

    Omaboijl:

    hoi Sanne
    wat een luek verhaal hebje mij gestuurd wat een ge doemet je paspoort maarhopen dat het goed gaatM et mijis het goed.het weer is lekker zonnig dus ga van middag evenweghetis lekkerweer omte fietsen
    nuSanne brij er een eindaan
    succesmet jewerk daargroetomaboijl

  • 18 Mei 2012 - 09:10

    Ester:

    Hee Sanne!

    Leuk om te horen! Ik stond alleen versteld van het feit dat je karnemelk dronk, ik dacht dat je dat niet lustte? Misschien geeft suiker wel een extra dimensie, ik ga 't wel proberen als we weer karnemelk in huis hebben :D

    Veel plezier!

  • 21 Mei 2012 - 19:38

    Daisy:

    Hee Sanne! Goed dat je je nu alweer helemaal thuis voelt en goed vermaakt! Veel plezier de komende tijd, maar dat komt zeker goed :D Ik abonneer me nu op je blog zodati k een seintje krijg als jij iets plaatst :)

    X Daisy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Rwanda, Butare

Sanne

Actief sinds 15 Sept. 2010
Verslag gelezen: 393
Totaal aantal bezoekers 86031

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2014 - 30 Juli 2015

Burundi

10 Mei 2012 - 06 Augustus 2012

Rwanda 2.0

16 Oktober 2010 - 16 Januari 2011

Op stage

Landen bezocht: