Bijbel 2011 - Reisverslag uit Kanyanza, Rwanda van Sanne Boer - WaarBenJij.nu Bijbel 2011 - Reisverslag uit Kanyanza, Rwanda van Sanne Boer - WaarBenJij.nu

Bijbel 2011

Door: deboersanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne

20 November 2010 | Rwanda, Kanyanza

hoi allemaal,

Net kreeg ik van de pastoor een tekst waar ik om moest lachen. Wat zou er gebeuren als we onze bijbel zouden behandelen als een telefoon? Je gaat terug naar huis als je hem hebt vergeten, je checkt ’s avonds nog even of je nog nieuwe berichtjes hebt, je hebt hem altijd bij je om tussendoor even een vriend te sms’en. Bovendien heb je voordelen bij een bijbel: je hoeft hem niet op te laden, Jezus heeft je beltegoed al betaald en je hebt overal bereik. Is het dan toch even vervelend voor de Rwandesen die meestal toch wel 2of3 telefoons hebben, dan moeten ze altijd een hoop kilos sjouwen :-).
verder heb ik van de week een feestje gehad bij de nonnen die hiernaast wonen. Na een mis (met alleen twee pastoors, vier nonnen en ik) gingen we eten (konijn) en daarna heb ik een snelcursus Rwandees dansen gehad van die nonnen. Het was erg gezellig iig. Wisten jullie trouwens dat nonnen hier ook gewoon bier drinken? En dat zowel de priesters als de nonnen altijd telefoons in hun gewaden hebben?
Een laatste opmerkelijk aspect van de Rwandese omgangsvormen is de aanspreekvorm. Namen worden lang niet altijd gebruikt. Meestal volstaan titels.
Bovendien worden kinderen aangesproken met 'kind', jongeren met 'meisje' of 'jongen'. Die titel volstaat tot het moment dat iemand getrouwd is. Daarna wordt het mevrouw of meneer. Dat lijkt dan weer normaal, maar als iemand grijs begint te worden wordt de aanspreektitel 'oude mevrouw' of 'oude man'. Spreek uit als 'oemoetsjetsoeroe' en 'oemoesaaza'. Zelfs de toevoeging 'kale oude man of grijze oude vrouw wordt gebruikt!

Vanavond heb ik alweer een feestje, het is de journee patronale van een van de pastoors. Dat betekend dat de heilige waarnaar hij is vernoemd wordt herdacht, maar het wordt gevierd als een verjaardag. Dat is toch handig, als je weet welke heilige wordt herdacht weet je ook meteen wie er wat te vieren hebben en je hoeft geen datums te onthouden.

Liefs,
sanne

  • 22 November 2010 - 10:08

    Marieke:

    Heeej Sanne! Volgens mij gaat er een wereld voor je open daar. Nonnen die bier drinken? Dat vond ik toch wel enigszins tegenstrijdig. Maar als ik erover nadenk, waarom eigenlijk...?! Waarom is het zo tegenstrijdig?

    Heb je het nog naar je zin? Veel foto's gemaakt ook? Want het lijkt me leuk om achteraf een nog betere indruk te krijgen van je belevenissen! Veel plezier en succes daar nog.

    Liefs,
    Marieke

    btw. Ik snapte je opmerking naar mij in je vorige bericht niet helemaal...toelichting?!

  • 22 November 2010 - 19:17

    Marije :

    Hoi Sanne,

    Ik hoorde enige tijd geleden van Feikje (tante van Mieke en Anja) dat jij voor 3 maanden naar Rwana zou gaan voor stage. Vandaag kwam ik tot het geniale idee dat je in dat geval misschien ook wel een waarbenjij.nu zou bijhouden. En kijk eens aan; wie zoekt, die vindt ;) Leuk om je verhalen te lezen, ik kom zeker af en toe voorbij surfen! Veel succes nog met je stage en geniet vooral van alles wat op je pad komt. Want ook al heb je ongetwijfeld je mindere momenten daar, bij thuiskomst ben je een ervaring rijker die niemand je meer afpakt :)

    Groetjes vanuit Suriname (waar ik zelf voor 5 maanden zit),

    Marije (nichtje van Mieke en Anja):)

  • 26 November 2010 - 16:03

    Oma De Boer:

    hallo ik ben hier bij tante Afke en we zijn naar Emmeloord geweest. Donderdag is je moeder bij mij geweest te koffie drinken. We zijn naar Verhage geweest om fruit. Ze neemt jou verhaaltjes mee, die ik met plezier lees.
    Groetjes van Oma en tante Afke ik hoop dat je weer gezond thuis komt.

  • 28 November 2010 - 17:18

    Jan-Yme:

    Hee sanne, ik bedenk me net dat ik nog niet op je blog had gereageerd dat werd dus wel weer hoog tijd. Ik heb niet veel tijd want ik heb het druk, mijn schema zegt dat ik veel moet leren en over 5 minuten een pizzaatje in de over moet schuiven. Een pizza... dat zal nog wel even duren voordat je weer pizza kunt eten.. al helemaal zonder bannaan.. Kortom, wat ik alleen nog even wou mededelen in het kader van een land vol met zwarte mensen. ik heb gister om even te ontspannen zwarte piet gespeeld voor de personeelsvereniging van de UT en dat was wel haast inspannender dan dat het ontspannend was maar het was wel heel leuk !!

    hoe gaat het trouwens met je kinyarwanda??

    Groetjes

  • 05 December 2010 - 18:23

    Nicolien:

    ohw help!! Ik dacht dat ik al in de maillaist stond, maar dat je dus nog steeds geen verslag had geschreven...

    ging voor de zekerheid toch ff kijken ..

    Dus voeg me nu snel toe en ga dan binnenkort ff helemaal bijlezen:)

    xxnic

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Actief sinds 15 Sept. 2010
Verslag gelezen: 952
Totaal aantal bezoekers 85816

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2014 - 30 Juli 2015

Burundi

10 Mei 2012 - 06 Augustus 2012

Rwanda 2.0

16 Oktober 2010 - 16 Januari 2011

Op stage

Landen bezocht: